Cabinet C - Creative Collective

Welke impact heeft Blockchain op Digitale Marketing?

Steeds vaker gaan er stemmen op dat de ontwikkeling van blockchain technologie in de toekomst een impact zal hebben op heel wat industrieën. De gedecentraliseerde, digitale technologie zal ook zijn stempel drukken op het domein van de digitale marketing. Cabinet C legt uit wat blockchain inhoudt en hoe het de toekomst van digitale marketing mee zal vormgeven.

Wat is Blockchain precies?

Blockchain is een proces waarbij informatie en data worden opgeslagen doorheen een netwerk van afzonderlijke, maar geïnterconnecteerde systemen. Zo blijven de data gedecentraliseerd en zijn ze minder kwetsbaar dan wanneer ze in een gecentraliseerd systeem (zoals dat van een bank) worden bewaard. Alle gegevens worden opgeslagen volgens een bepaalde chronologie (chain) en onder de vorm van datablokken.

Wanneer wijzigingen worden aangebracht in één blok, heeft dit gevolgen voor de ganse keten van informatie. Blockchain maakt gebruik van een wiskundig systeem van cryptografie om de data te beveiligen. Wanneer je de inhoud van één blok wijzigt, klopt cryptografische output van de andere blokken niet meer. De enige manier om wijzigingen door te voeren, is wanneer de nieuwe informatie door alle systemen afzonderlijk wordt goedgekeurd.

Informatie die aan de hand van blockchain wordt opgeslagen is dus onmogelijk individueel te wijzigen of te verwijderen. De technologie is erop gericht aan de hand van een grotere transparantie de relatie tussen bedrijven en consumenten te beïnvloeden.

Wat betekent dit concreet voor digitale marketing?

Het feit dat blockchain gebruik maakt van een peer-to-peer netwerk en bijgevolg gedecentraliseerd wordt beheerd zorgt voor meer transparantie. Wat dat betreft kan de technologie digitale marketing op verschillende manieren beïnvloeden.

1. Data Privacy

Een van de meest besproken onderwerpen binnen digitale marketing is ongetwijfeld het bewaren en gebruiken van klanteninformatie. Bedrijven maken gebruik van profielen gebaseerd op klantgegevens, zoals de sites die ze bezoeken de zoekopdrachten die ze uitvoeren en de producten die ze aankopen.

Het hacken en verspreiden van persoonlijke data gebeurt regelmatig, maar blockchain technologie zou hier verandering in kunnen brengen. Internetgebruikers zouden via blockchain hun persoonlijke informatie zelf kunnen beveiligen en zo voorkomen dat onbevoegden aan hun informatie geraken.

Als gebruikers in de toekomst zelf kunnen beslissen hoeveel informatie ze effectief willen delen, zullen bedrijven nieuwe strategieën moeten bedenken opdat consumenten hun kostbare info met hen willen delen.

2. Digital Advertising

Bedrijven die te weinig inzicht hebben in hun doelpubliek, bestoken consumenten regelmatig met een overload aan digitale ads. Het gevolg is een frustrerende en intrusieve merkbeleving bij het beoogde doelpubliek, die in de toekomst zal worden afgestraft.

Blockchain bedrijven werken namelijk aan de ontwikkeling van apps als Basic Attention Token of BAT, die de interactie tussen adverteerders, gebruikers en publishers grondig overhoop zal halen. Adverteerders kunnen ads kopen via de app en gebruikers zullen in staat zijn te beslissen welke ads ze te zien krijgen.

In plaats van een stroom aan irrelevante ads zullen ze enkel ads zien die met hun interesses te maken hebben. Een gebruiker die een ad bekijkt, krijgt hiervoor zelfs een vergoeding, een klein deel van wat de adverteerder betaalde om de ad te plaatsen.

Wanneer de consument een vergoeding van BAT ontvangt, krijgt ook de publisher zijn deel van de koek.

3. No Intermediaries

Een opvallend gevolg van blockchain, is dat het intermediaries of tussenpersonen zoals social media kanalen of zoekmachines als Google overbodig maakt. Hierdoor worden je advertentiecampagnes minder duur.

Blockchain maakt het dus mogelijk dat adverteerders en site owners een rechtstreekse overeenkomst kunnen aangaan. Zonder tussenkomst van een platform zullen de kosten voor advertenties significant verminderen.


4. Transparency

Wanneer je als adverteerder niet precies kan opvolgen hoe je ads bij publishers worden weergegeven kan je al eens te veel gaan betalen voor de prestatie van je campagne. Met blockchain is dat verleden tijd. Als adverteerder kan je dan op elk moment nagaan of je ads wel worden weergegeven aan het juiste publiek .

De opkomst van blockchain zal in heel wat sectoren een disruptieve impact hebben. Ook als digital marketeer bereid je je best voor op een toekomst waarin aangepaste strategieën en creatieve technieken de sleutel tot een succesvolle digitale campagne zullen zijn.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en evoluties binnen digitale marketing? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief of bekijk ons aanbod aan verhelderende workshops!

Connect with us!

We make it work digital!
Nood aan een website die écht werkt?
Op zoek naar Digitale Marketing die resultaten oplevert?