Cabinet C - Creative Collective

Online Reputation Management: een must voor elke ondernemer

Wie vandaag moet instaan voor de reputatie van een onderneming heeft daar een serieuze kluif aan. Nog nooit hadden consumenten zoveel informatie binnen handbereik en economische processen verliepen nooit eerder zo transparant.

Klanten kunnen met het grootste gemak hun ervaringen met merken en producten delen. Als ondernemer dien je dan ook proactief te werk te gaan wanneer het om online reputation management gaat. Hoe je dat doet, legt Cabinet C je uit.

Wat houdt Online Reputation Management zoal in?

Het doel van online reputation management is het beïnvloeden van de publieke opinie rond je organisatie of bedrijf. In principe moet ORM deel uitmaken van de basiskennis van elke ondernemer. Beter nog, van iedereen binnen een bedrijf, van de CEO tot de salesafdeling.

Om je online reputatie meester te blijven kan je verschillende tactieken inzetten. Monitor je eigen resultaten op zoekmachines, doe aan social listening en zorg voor een aangepaste SEO strategie. Hou eveneens je customer reviews in de gaten en werk aan een degelijke vorm van PR.

Welke concrete stappen kan ik zetten?

Om tot een efficiënte manier van ORM te komen, ontwikkel je best een gestructureerde aanpak, die een aantal concrete stappen behelst. Die volgende tips leiden je alvast in de juiste richting.

1. Monitoring

Zonder dat je deze eerste stap zorgvuldig aanpakt, is er geen solide basis voor je online reputation management. Dankzij monitoring zorg je ervoor je eerst en vooral luistert naar wat mensen over je merk te zeggen hebben. Waar je monitort, hangt af van waar je met je brand aanwezig bent.

Praten mensen vooral over jou op social media, op fora of op review sites zoals TripAdvisor? Vergeet ook niet de om gespecialiseerde blogs in de gaten te houden. Een monitoring tool kan je helpen om alle kanalen zorgvuldig op te volgen.

2. Ontwikkel een response plan

Als je weet wat er online over je onderneming wordt gezegd ben je er natuurlijk nog niet. Om je reputatie te verbeteren zal je zelf ook actie moeten ondernemen. Je moet bij tijd en stond je doelpubliek van een gepast antwoord dienen en hiervoor stel je best een duidelijk plan op. Stel jezelf even de volgende vragen:

  • Wie zal de comments en reviews monitoren?
  • Wie beslist of comments al dan niet beantwoord moeten worden?
  • Wie zal dit antwoord voorzien?

3. Reageer op negatieve comments

Wordt je geconfronteerd met negatieve feedback, dan kan je met de juiste aanpak heel wat rechtzetten. Blijf in je antwoord altijd beleefd, vriendelijk en professioneel, zelfs als is de kritiek die je krijgt niet terecht. Geef je klant in de eerste plaats het gevoel dat hij gehoord wordt en laat weten dat je je best doet om tot een oplossing te komen.

“Zo’n 80% van ontevreden klanten stelt zijn mening over een merk terug bij na een afdoend antwoord van de onderneming in kwestie.” - Reputology

4. Bouw op positieve feedback

Antwoorden op een positieve respons loont uiteraard ook. Je bedankt je klanten voor hun fijne comments en spoort daarmee anderen aan om hetzelfde te doen. Daarnaast is het belangrijk dat je je online profielen actief onderhoud. Ga in interactie met je community en deel regelmatig interessante content.

Vraag je klanten ook zelf om een review achter te laten op één van je online kanalen, indien mogelijk persoonlijk, want dat werkt het best.

5. Volg de resultaten van je ORM op

Zorg ervoor dat je daadwerkelijk doet wat je je klanten belooft. Het is een kans om dingen te veranderen binnen je organisatie. Volg op of je acties gevolgen hebben voor je online reputatie en meet je vooruitgang. Je wil je reputatie niet enkel verdedigen, het ultieme doel is ze te verbeteren.

Klaar om zelf met Online Reputation Management aan de slag te gaan? Cabinet C helpt je graag op weg! Neem vrijblijvend contact op met ons Marketing Team en we bekijken wat we voor je kunnen doen.

Connect with us!

Heeft je website nood aan digitale punch? Of ben je op zoek naar een échte oplossing voor je Digitale Marketing perikelen?
Neem contact met ons op!

Contacteer ons
of bel +32 9 310 20 70