Cabinet C - Creative Collective

Zes tips voor renderende Facebook Advertenties

Facebook is lang niet meer het medium waar je als gebruiker enkel nog in contact komt met familie of vrienden van over de hele wereld. Het geesteskind van Mark Zuckerberg geeft ook bedrijven de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken met (al dan niet betaalde) content. Met zo’n 7,1 miljoen actieve gebruikers in België, is inzetten op Facebook en haar advertentieplatform geen overbodige luxe voor ondernemingen.

Adverteren op Facebook

Het algoritme van Facebook verandert voortdurend, waardoor het steeds moeilijker wordt om je doelgroep op een organische manier te bereiken. Een post op je bedrijfspagina bereikt slechts een fractie van je volgers. En dan heb je nog geen nieuwe klanten bereikt. Om zowel je huidige als nieuwe ‘fans’ te bereiken, is adverteren bijna een noodzaak geworden.

Een advertising campagne opzetten is niet moeilijk. Ze renderend maken en er je doelstellingen mee bereiken dan weer wel. Als je het goed aanpakt, kan je niet alleen je doelgroep bereiken tegen een redelijk lage kost maar ook extra omzet bekomen. Met deze zes tips zet je alvast een grote stap in de goede richting van een renderende Facebook Ads campagne.

1. Bepaal je doelgroep

De kracht van Facebook Ads manager is dat je gericht kan adverteren naar de beoogde doelgroep. Je kan de doelgroep van je betaalde berichten instellen op basis van locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesse, opleidingsniveau en een reeks andere parameters.

Custom Audiences & Lookalike Audiences

Het opbouwen van custom audience is de ideale manier om de relevantie van je targeting te vergroten en de resultaten van je Facebook advertenties te verbeteren.

Waarom? Met custom audiences kan je mensen bereiken die al een relatie of connectie met je bedrijf hebben. Het gaat hier om bestaande of potentiële klanten die recent met je website of sociale media in contact zijn gekomen.

Je start met het uploaden van bestaande databronnen, zoals e-maillijsten, waarop Facebook een match met haar gebruikers zoekt. Daaruit bereik je een groep van interessante prospects voor je advertenties.

Via deze manier kan je ook Lookalike Audiences instellen. Terwijl een custom audience opgebouwd wordt met je bestaande prospects, kun je met een Lookalike Audience mensen bereiken die nog nooit van je bedrijf hebben gehoord, maar op basis van overeenkomsten op vlak van o.a. interesses en gedrag lijken op je huidige klant. Zo kan je automatisch en zeer gericht nieuwe mensen in contact brengen met jouw merk.

Soms is het nuttig om reeds bestaande klanten uit te sluiten voor je advertentie. Iemand die onlangs een product van je kocht, gaat dat vandaag niet nog eens doen. Om irritatie bij de klant en verspilling van je advertentiebudget te vermijden, target je deze personen best niet.

2. Stel je advertentiebudget in

Zoals eerder vermeld, kan je meestal aan redelijk lage kostprijs adverteren op Facebook. Google Advertising of een ander advertentieplatform kan al een aanzienlijk grote hap uit je budget nemen. Bij Facebook kan je voor een relatief laag bedrag al heel wat mensen bereiken met je boodschap. Om het minimale advertentiebudget ten volle te benutten moet je wel de juiste doelgroepen instellen.

Bij het instellen van je advertentiebudget bepaal je altijd een maximum budget dat je wilt uitgeven gedurende een bepaalde periode. Je kan daarbij kiezen tussen een budget per dag of een looptijdbudget. Bij de laatste optie wordt het te besteden bedrag gelijkmatig verdeeld over de gekozen periode.

Eerlijk is eerlijk, hoe groter je budget, hoe beter je de advertentie kan inzetten en hoe sneller je de gewenste resultaten ziet. Wees dus niet bang om eens een beetje meer budget in te zetten.

3. Ga voor specifieke advertentiedoelstellingen

Een ander belangrijk aspect bij het opstellen van een Facebook advertentie is de doelstelling. Wat wil je dat jouw doelgroep doet na het zien van je advertentie? Wil je vooral meer websitebezoekers of wil je dat mensen contact met je opnemen? Wil je de verkoop van een product boosten of wil je extra engagement op je posts? Op basis van de doelstelling gaat Facebook op zoek naar mensen binnen de opgestelde doelgroep die beantwoorden aan dat profiel.

4. Test met verschillende soorten advertenties

Testen, testen en nog eens testen. Door gebruik te maken van A/B testing leer je al snel welke soort advertenties werken voor je doel en doelpubliek en welke niet. Hoe meer verschillende advertenties je aanmaakt voor een campagne, hoe beter Facebook de advertenties kan roteren. Bovendien kan je dan gemakkelijk testen welke visual en welke copy je doel bereiken aan de beste prijs.

Op die manier zorg je er trouwens ook voor dat je doelgroep niet steeds dezelfde advertentie opnieuw te zien krijgt en advertentiemoe wordt. Wanneer een advertentie gebruikers begint te irriteren, rekent Facebook een grotere kost aan om je advertentie te blijven tonen. Meer is dus echt niet altijd beter.

5. Analyseer, leer, optimaliseer

Volg je Facebook Ads steeds actief op. Als je al die moeite (en geld) in het opzetten van een campagne hebt gestoken, wil je uiteraard mooie resultaten zien. Uit een grondige analyse kan je heel wat leren voor je volgende ads. De resultaten van je campagne vertellen je onder andere hoeveel conversie ze heeft opgebracht. Je bent misschien al tevreden met het aantal likes of doorkliks naar je website maar nóg betere resultaten zijn altijd welkom, toch?

6. Retargeting: herhalen werkt

Retargeting maakt het mogelijk om mensen te bereiken die eerder al interesse hebben getoond in je bedrijf. Het is de ideale manier om opnieuw in het oog te springen van je doelgroep. De personen die je via retargeting bereikt, weten al wie je bent, zullen gemakkelijker doorklikken naar de website en voor conversie zorgen.

Een Facebookbericht boosten versus adverteren

Hoewel het boosten of promoten van je Facebookbericht ook een soort van adverteren is (je betaalt Facebook immers om je post aan een groter publiek te laten zien) is het niet hetzelfde als Facebook adverteren via het Advertentiebeheer. Een advertentiecampagne opmaken via de advertentiebeheer tool vraagt iets meer tijd en kennis, maar is een stuk efficiënter. Je hebt trouwens meer controle over wie je bereikt en welke actie je ze wil laten ondernemen.

Je Facebook Ads naar een hoger niveau tillen?

Wil je meer leren over de basisprincipes van het Facebook advertising-platform en hoe je een succesvolle campagne kunt opstarten en managen? Dan is onze Cabinet College ‘Facebook Ads - Getting Started iets voor jou. Heb je al ervaring maar wil je meer uit je lopende campagnes halen? Schrijf je dan zeker in voor de training ‘Facebook Ads - Next Level’.

Kan je toch nog wat hulp gebruiken bij het opzetten van je volgende advertentiecampagne op Facebook? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag bij de opzet van een Facebookcampagne.

Isabelle Aubert Digital Marketeer