Cabinet C - Creative Collective

Professionele connectie: waarom een LinkedIn bedrijfspagina belangrijk is

LinkedIn is ondertussen een uit de kluiten gewassen media waar meer dan 50% van de professioneel actieve bevolking in België over een profiel beschikt. Initieel werd LinkedIn vooral gebruikt voor het delen van vacatures. Vandaag is dit slechts het topje van de ijsberg, want er zijn intussen veel meer mogelijkheden met LinkedIn. Net omwille van de bijzonder uitgebreide mogelijkheden, vinden steeds meer mensen hun weg naar het platform en neemt het aantal actieve gebruikers toe.

Een bedrijfspagina op LinkedIn

LinkedIn is zonder twijfel het ideale platform om professionele relaties op te bouwen en klanten de weg naar je bedrijf te wijzen. Toch als je het juist aanpakt. Met een goede LinkedIn bedrijfspagina kun je potentiële klanten laten zien wat jij voor hen kan betekenen. Je kunt er bedrijfsupdates en blogs delen, vacatures plaatsen om potentiële werknemers te bereiken en medewerkers aan de bedrijfspagina verbinden zodat klanten kunnen zien wie er voor je bedrijf werkt.

Kennis en expertise delen

Over het algemeen zitten mensen op LinkedIn om te netwerken en op up-to-date te zijn van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied waar ze interesse in hebben. Als je over een bedrijfspagina op LinkedIn beschikt, is dus geen onbelangrijke stap op kennis met je doelgroep te delen. De content die je deelt moet uiteraard wel relevant en interessant zijn voor je (potentiële) klanten. Deel waardevolle kennis en nieuwtjes. Met relevante en unieke content kun je het verschil maken en de skills en expertise van je bedrijf tonen.

Het algoritme van LinkedIn

Tot voor kort gaf het LinkedIn-algoritme de voorkeur aan content van hun top ‘influencers’ (grote namen met een groot aantal volgers), waardoor potentieel waardevolle en inzichtelijke posts van anderen weinig kansen kregen. Maar die tijd is voorbij! Onlangs keerde LinkedIn het roer van haar algoritme: relevantie en interactie staan centraal. Een bekend bedrijf en veel volgers hebben, volstaat niet langer om je content in de feed van mensen te krijgen.

Om ervoor te zorgen dat jouw inhoud de aandacht krijgt die het verdient, zet je best in op relevantie, inhoud en conversatie. Wees niet bang om een dialoog aan te gaan of reacties uit te lokken bij het posten van je bericht.

Maak ambassadeurs van je medewerkers

De beste ambassadeurs van je bedrijf zijn meestal niet ver te zoeken. Ze zitten zelfs iedere dag bij je: ja, we hebben het over je werknemers. Medewerkers die actief zijn op LinkedIn, kunnen een belangrijke rol spelen in de online aanwezigheid van de organisatie.

Als je medewerkers hun persoonlijk profiel koppelen aan jouw LinkedIn bedrijfspagina, kunnen klanten zien wie er bij je bedrijf werkt en welke expertise je in huis hebt. Het persoonlijk profiel van je medewerkers kan bovendien ook meespelen in de beslissing van een potentiële kandidaat om bij je bedrijf te solliciteren. En dat brengt ons dan weer bij het volgende punt...

Vacatures plaatsen en talent vinden

Wanneer je als bedrijf op zoek bent naar nieuwe werknemers, deel je je vacature maar best met je connecties. Zoals eerder vermeld, werd LinkedIn in het begin voornamelijk gebruikt voor het plaatsen en bekijken van vacatures. En hoewel dat niet meer het enige is waar we het sociale mediaplatform voor gebruiken, doet het daarvoor wel nog dienst.

Je kan je online vacature delen als bericht, maar LinkedIn biedt daarnaast ook de mogelijkheid om (tegen betaling) vacatures te plaatsen op de carrièrepagina. Met de carrièrepagina kun je vacatures op je bedrijfspagina laten weergeven. Hoe groter je netwerk, hoe meer mensen je kan bereiken in de zoektocht naar een geschikte kandidaat.

Adverteren voor een groter bereik

Wil je je bereik vergroten en de content die je deelt ook specifiek richten naar de juiste doelgroep? Dat kan met de advertentietool van LinkedIn. Een bedrijfspagina biedt namelijk de mogelijkheid om content te boosten of een advertentie aan te maken.

Aan de slag met je bedrijfspagina op LinkedIn?

Je wilt je LinkedIn bedrijfspagina gebruiken als krachtig communicatiekanaal om je bedrijf te profileren, nieuwe klanten te genereren en sterke zakelijke relaties op te bouwen, maar je weet niet hoe? Dan is onze Cabinet College: Company branding en social selling via LinkedIn een must-follow voor jou.

Isabelle Aubert Digital Marketeer