Cabinet C - Creative Collective

Dit zijn dé trends voor een succesvolle E-Commerce

Sinds een aantal jaar zit ook bij ons de e-commerce serieus in de lift en naar verwachting zal het er de komende jaren niet minder op worden. Dat wil echter ook zeggen dat de concurrentie binnen de markt evenredig toeneemt. Wil je ook in de toekomst je webshop gezond houden, dan ben je maar best op de hoogte van de huidige trends.

Trend 1: Dropshipping

Voor kleine e-commerce ondernemingen die niet zwemmen in het startkapitaal is dropshipping een slimme strategie om mee van wal te steken. Je webshop wordt als het ware een tussenstation tussen de producent/leverancier en de eindklant.

De klant bestelt bij jou in de webshop en betaalt de retailprijs (A). Jij stuurt de bestelling door naar de leverancier en betaalt aan het tarief voor handelaars (B). De leverancier bezorgt de bestelling rechtstreeks bij de klant. (C)

Het Dropship Model heeft voor jou als verkoper verschillende voordelen:

  • Je plaatst je bestelling zelf pas nadat de klant het product heeft aangekocht
  • Je hoeft geen geld uit te geven aan een opslagplaats
  • Je hebt minder indirecte kosten

Net door deze voordelen wordt verwacht dat het aantal handelaars dat met het Dropship Model werkt in de toekomst nog zal toenemen. Toch zijn er ook een aantal uitdagingen aan verbonden:

  • Je hebt geen controle over hoe en wanneer de leverancier de bestelling verscheept, dus de levering kan meer tijd in beslag nemen dan je verwacht
  • slechte leveranciers kunnen een negatieve invloed hebben op je customer experience, dus je sluit maar beter duidelijke overeenkomsten.

Trend 2: Multi-Channel Verkoop

Om tot een online aankoop te komen gebruiken de meeste mensen meer dan één kanaal, daarom is het belangrijk om met je e-commerce op die verschillende kanalen aanwezig te zijn, zelfs offline in brick-and-mortar stores.

Naast je eigen webshop kan je je producten ook aanbieden via social media. Platformen als Facebook, Instagram en Pinterest ondersteunen tegenwoordig direct sales. Je kan ook overwegen om met andere online stores zoals Amazon of Bol in zee te gaan.

Een multi-channel aanpak kan aanvankelijk overweldigend lijken, maar er bestaan uiteraard platformen die je ondersteunen bij het management van de verschillende kanalen.

Trend 3: Slimme Betaalopties

De laatste stap in de online customer journey is het betaalproces. Het is een essentiële stap die je conversie kan maken of kraken. Je klant is al door het proces van awareness en consideration heen en heeft besloten een aankoop te doen. Als deze stap niet vlot verloopt, kan het aankoopproces alsnog afgebroken worden.

Het gebeurt nog erg vaak dat online shoppers hun winkelmandje achterlaten zonder te betalen. In 28% van de gevallen is dit het gevolg van een langdradig of ingewikkeld check-out proces. Wil je de concurrentie te slim af zijn, dan is dit een probleem dat je kan aanpakken door de implementatie van een vlekkeloos betaalproces.

Trend 4: Multi-Channel Personalisering

Gewoon aanwezig zijn op verschillende kanalen is niet voldoende om tot een succesvolle multi-channel aanpak te komen. Wil je uitblinken dan zorg je doorheen de verschillende kanalen voor een samenhangende brand experience, onder andere door personalisatie consequent toe te passen.

Je moet je klanten als het ware op elk kanaal herkennen, zodat je weet in welke fase van de funnel ze zich op dat moment bevinden. Zo voorkom je dat je hen irrelevante boodschappen toont en hun customer experience negatief beïnvloed. Hiervoor kan je gebruik maken van targeting op basis van AI.

Predictive Targeting herkent de bezoekers op je verschillende kanalen en biedt hen real-time customized interactions onder de vorm van recommendations en messaging.

Trend 5: Custom Packaging

Klanten beschouwen de verpakking als integraal onderdeel van het product dat ze aankopen. Meer nog, een mooie verpakking bepaalt mee hoe jouw merk wordt ervaren. Verstuur jij je producten nog in een eenvoudig kartonnen doos zonder opdruk, dan maak je in de toekomst het verschil met een gepersonaliseerde boodschap of een eco-friendly box met je logo.

Ben je na het lezen van deze blog helemaal klaar om zelf een webshop op te richten en kan je hierbij nog wat professionele hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken wat we bij Cabinet C voor je kunnen doen!

Benoît Blancquaert Ecommerce expert
Connect with us!

Heeft je website nood aan digitale punch? Of ben je op zoek naar een échte oplossing voor je Digitale Marketing perikelen?
Neem contact met ons op!

Contacteer ons
of bel +32 9 310 20 70