Cabinet C - Creative Collective

Influencer 2.0 - van louter marketing naar duurzame relaties

Influencer marketing is één van de meest veelbelovende disciplines binnen de digitale marketingmix. Meer en meer bedrijven investeren in influencers. Het geeft hen namelijk de mogelijkheid om mensen in te schakelen die de juiste capaciteiten hebben om een specifiek publiek te bereiken.

Merken kunnen op een natuurlijke en betrouwbare manier de connectie aangaan met een groep consumenten die steeds diverser en moeilijker te bereiken is. Er is een creatieve aanpak nodig om vandaag de aandacht van het publiek vast te houden en zo een band op te bouwen.

De juiste strategie

Zonder de juiste strategie is het echter niet eenvoudig om tot het gewenste resultaat te komen. Influencer Marketing is namelijk geen knop die je aan en af kan zetten, maar een langetermijnstrategie die je voortdurend moet onderhouden en bijsturen.

Om z’n volledige potentieel te bereiken heeft Influencer Marketing een upgrade nodig wat betreft z’n definitie, verantwoordelijkheden en methodologie (..).

Brian Solis

Een gezonde dosis empathie

Om Influencer Marketing naar een hoger niveau te tillen, moet je als bedrijf de nodige empathie aan de dag leggen. Minder denken als onderneming en meer als mens, zodat je de persoon wordt die je probeert te bereiken. Bij de keuze van een influencer hou je niet enkel rekening met de omvang van zijn of haar community, maar denk je ook na over de mensen die er deel van uitmaken.

Zijn zij het publiek dat je wenst te bereiken? Hebben ze dezelfde waarden en normen die binnen jouw onderneming centraal staan? Een menselijke aanpak zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep zal aanspreken met je merkboodschap.

Er is eigenlijk geen sprake meer van B2C of B2B. Wat telt is Human to Human. #H2H

Bryan Kramer

Return on Relationship

De stap naar Influencer 2.0 zetten houdt ook een echte mentaliteitswijziging in. Zet niet langer in op een éénmalige tactische influencer campagne, maar ga voor een duurzame relatie met je influencers. Zo heb je een veel bredere impact op verschillende moments of truth binnen de customer journey.

Het is tijd voor Influencer Marketing om volwassen te worden en hierbij nemen momenteel al verschillende ondernemingen het voortouw. Zo’n 24% van de bedrijven die samenwerken met influencers hebben de campangnestructuur al ingeruild voor een always on programma.

Een langdurige samenwerking tussen een merk en een influencer komt veel geloofwaardiger over bij de consument en zal daardoor een beter resultaat opleveren.

De Awareness Fase voorbij

Ook de customer journey is always on en met één enkele awareness campagne kom je er meestal niet. Consumenten kijken voortdurend naar anderen om de juiste beslissing te kunnen nemen. Schakel je influencers dan ook in om je doelpubliek doorheen de volledige sales funnel te begeleiden.

influencers kunnen nieuwe producten voorstellen en demonstreren, maar ook je faq’s beantwoorden en hun community inlichten over hoe ze tot een aankoop kunnen overgaan. Zo ga je voorbij aan advocacy en besteed je eveneens aandacht aan sales en customer retention. Zaken die effectief bijdragen aan die belangrijke ROI.

Focus op Co-Creatie

Om tot een goede verstandhouding te komen, maak je best van in het begin duidelijke afspraken met je influencers. Zet je verwachtingen uiteen in een overzichtelijke briefing en bepaal op voorhand welke vergoeding je influencers zullen krijgen. Vergeet ook vooral niet je influencers voldoende vrijheid te geven.

Heb vertrouwen in hun persoonlijke aanpak, want uiteindelijk kennen zij hun eigen community het best. Omgekeerd hecht de bestaande community waarde aan de authenticiteit van de influencer. Ga dus voor een vertrouwensband waarbij co-creatie centraal staat.

Wil je als onderneming niet achterop raken en op een strategische manier met je influencer marketing aan de slag gaan? Dan kan Cabinet C je hierbij helpen! Neem vrijblijvende contact met ons op en wij bekijken voor jou de verschillende mogelijkheden!

Helle Detavernier Digital marketeer