Cabinet C - Creative Collective

De zoektypes van Google Ads - kiezen om gekozen te worden

Waar wil jij op gevonden worden in Google? Bij het instellen van je zoektypes op het Google Ads account, krijg je verschillende opties voorgeschoteld. Maar wat is het verschil en welke kies je nu het best? Het is kiezen om gekozen te worden.

Over de Keyword matching types

Met de verschillende Keyword matching types kan je bepalen welke zoekopdrachten in Google jouw advertentie activeren. In je Google Ads kun je met meerdere zoektypes aan de slag: van breed zoeken (je advertentie tonen aan een bredere doelgroep) tot exact zoeken (gericht op een specifieke groepen klanten).

Het zoektype bepaalt, los van instellingen zoals geografische targeting, budgetten en biedingen, voor een groot deel het speelveld van je advertenties. De keuze van zoektype is daarom belangrijk voor het slagen van uw AdWords campagne.

De verschillende zoekwoordtypen binnen Google Ads

Exact zoekwoord

Wil je heel gericht targeten, dan kies je best de optie ‘Exact’. Een exact zoekwoord betekent dat het door jou opgegeven zoekwoord exact zo moet worden ingetikt in de zoekmachine van Google om je advertentie te laten meebieden. Het zoekwoord wordt in dit geval in vierkante haken geplaatst. Ook sterk gelijkende varianten, of tikfouten, waarbij Google vermoedt dat het exacte zoekwoord wordt bedoeld, activeren op dat moment je advertentie.

Woordgroep

Met het zoektype ‘Woordgroep’ geef je het systeem van Google Ads meer ruimte voor het triggeren van je advertentie. Hierbij geef je letterlijk een groep woorden waarvan je wil dat ze je advertentie activeren. Het verschil met het exacte zoekwoord, is dat je advertentie nu ook zal meebieden als er woorden voor of na de door jou ingevoerde zoekwoorden staan.

Je advertenties worden echter niet weergegeven als er een woord wordt toegevoegd in het midden van de woordgroep of als de volgorde van woorden binnen de woordgroep wordt gewijzigd. Woordgroepen worden aangeduid met dubbele aanhalingstekens.

Breed zoeken

Wanneer je voor het matchtype ‘Breed zoeken’ kiest, biedt je advertentie ook mee op verwante zoektermen. Google gaat in dat geval op zoek naar een brede waaier gelijkaardige zoektermen. Je geeft het zoektype aan zonder haakjes of aanhalingstekens. Je zoektermen intikken volstaat dus.

Hiermee trigger je de meeste zoektermen en wordt de advertentie zichtbaar voor een zo groot mogelijk geïnteresseerd publiek. Net door het brede publiek, kan het zijn dat je advertentie op minder relevante zoektermen getriggerd wordt. En daar wil je natuurlijk geen geld aan verspillen. Voeg daarom uitsluitingszoekwoorden toe om zoekopdrachten op Google uit te sluiten die je helemaal niet wil linken aan je advertentie of bedrijf.

Let op: het zoekwoordtype staat standaard op breed ingesteld. Een belangrijk aandachtspunt als je dit net niet wil.

Modifiers voor breed zoeken

De modifiers voor breed zoeken is zeer vergelijkbaar met het type ‘breed zoeken’, maar bieden meer control. Ze zorgen ervoor dat je advertenties alleen weergegeven worden in zoekopdrachten die de woorden bevatten die je hebt gemarkeerd met een plusteken.

Ze werken als extra verfijning op het breed zoektype en zijn enkel geschikt voor combinaties van zoekwoorden. Het verschil met het ‘Woordgroep’ type, is dat Wat de volgorde van de opgegeven zoektermen er niet toe doet. Er kunnen dus meer woorden vóór, na of tussen de termen worden weergegeven.

Controleer en stuur bij

Het is niet omdat je voor één specifiek matchtype kiest, dat je die doorheen je campagne moet blijven aanhouden. Om te zien wat er voor jouw advertentie werkt, dien je regelmatig je zoektermenrapport te checken.

Zoals hierboven vermeld, geef je bij een breed zoektype de ruimte om zoektermen aan jouw ingestelde zoekwoorden te koppelen. Daar kunnen wel eens minder relevante zoektermen voor jouw advertentie tussen zitten. Kies je een té exact matchtype? Dan loop je het risico om niet vertoond te worden bij zoektermen die wel relevant zijn voor je advertentie.

Controleer daarom regelmatig je zoektermenrapport, sluit de niet relevante zoektermen uit of verbreed je zoektype.

Training Google Ads

Geen of weinig ervaring met Google Ads, maar wil je wel een campagne opstarten die écht werkt en voor meer bezoekers zorgt op zijn website? Ga tijdens onze Cabinet College: Google Ads - Getting Started aan de slag met het opbouwen van je advertenties.

Ken je de basis van Google Ads maar wil je meer? Volg dan onze Cabinet College: Google Ads - Next Level.

Isabelle Aubert Digital Marketeer