Cabinet C - Creative Collective

Haal het maximum uit je digitale marketing met Social Media Stories

Storytelling is al een hele tijd bijna onlosmakelijke verbonden met content marketing Ook binnen social media marketing wint het aan belang, onder andere dankzij de opkomst van social media stories. Steeds meer platformen bieden dan ook een vorm van stories aan. Hoog tijd dus om ze integraal deel te laten uitmaken van je social media strategie.

Waarom zijn stories zo belangrijk?

De mensheid heeft een voorgeprogrammeerde hang naar verhalen. Noem ons gerust story driven. Al generaties lang maken culturen gebruik van verhalen om hun visie op de de wereld vorm te geven en de werkelijkheid te vatten. Verhalen hebben de kracht om te informeren, te overtuigen en een emotionele reactie uit te lokken. Geen wonder dat ze een geliefd instrument zijn voor content marketeers.

In z’n kern is storytelling dus een erg effectieve contentstrategie die merken toelaat op een dieper niveau de connectie met hun doelpubliek aan te gaan.

Welke voordelen bieden social media stories?

Snapchat was pionier wat social stories betreft. Het platform lanceerde stories al in 2013. Instagram volgde in 2016 en ondertussen vind je ze ook op Facebook. WhatsApp, Twitter en zelfs Skype en YouTube hebben al een eigen variant. Een story feature is dus een must voor elk zichzelf respecterend platform.

Stories zijn trending. Uniek is het feit dat het gaat om ephemeral content. Foto’s en video’s verdwijnen automatisch na een periode van 24 uur. Hierdoor kan je als merk vaker posten, zonder dat je imago eronder lijdt. Bovendien bieden stories je als onderneming eindeloos veel mogelijkheden.

Bijna dagelijks komen er nieuwe features bij. Zo kan je telkens op een vernieuwende manier met je doelgroep in interactie gaan.

Waarvoor kan je social media stories inzetten?

De kerngedachte achter stories past bij onze hedendaagse vorm van informatie delen, die de traditionele news feed ruimschoots ontgroeid is. Binnen je digitale marketingstrategie kan social stories voor verschillende doeleinden inzetten:

  • Brand awareness vergroten
  • Interactie met volgers onderhouden
  • Verkeer naar je website verhogen
  • Bereiken van jongere doelgroepen
  • Kostenefficiënte contentproductie

Tips & tricks voor ondernemers

1. Laat je community aan je stories bijdragen

Als digital marketeer is het een uitdaging om voortdurend met nieuwe relevante content voor de dag te komen. Het gebruik van User Generated Content kan hierbij een oplossing bieden. Het helpt je eveneens met het versterken van de band met je community en het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Vraag je volgers om je posts te bewerken of om posts te creëren waarop ze te zien zijn met je product of gebruik maken van je service. Hun bijdragen verwerk je dan in je social media stories. Bij wijze van engagement tag je uiteraard de fans die de posts aanleverden.

2. Leer bij over je doelpubliek met story polls

Met polls kan je op een leuke manier in interactie gaan met je community en tegelijk heel wat over hen bijleren. Met het stellen van de juiste vragen breng je een betekenisvolle conversatie op gang die misschien wel virale content oplevert.

Polls zorgen ervoor dat je als digital marketeer snel en efficiënt in contact treedt met je volgers. Het engagement dat eruit voortvloeit draagt bovendien bij aan het succes van je social media strategie.

3. Beantwoord de vragen van je volgers

Heb je soms nog het raden naar de content die je community precies nodig heeft? Spoor hen dan aan om je vragen te stellen en geef de antwoorden onder de vorm van stories. Zo toon je als merk dat je om je doelgroep geeft en voorzie je hen van waardevolle content.

Bovendien leer je bij als onderneming bouw je verder aan je expertise, autoriteit en thought leadership.

4. Maak gebruik van highlights

Een story die je op Instagram of Facebook post verdwijnt automatisch na 24 uur. Wil je je stories langer bewaren, dan kan dat dankzij stories highlights. Binnen een Highlight kan je verschillende stories groeperen naargelang thematiek of onderwerp en ze voor onbepaalde tijd beschikbaar houden voor je doelpubliek.

5. Zet in op stories ads

Wil je er zeker van zijn dat je volgende ads campagne een succes wordt, maak dan ook gebruik van de ads feature van Instagram of Facebook stories. Je ads komen terecht in de stroom van stories en dit vergroot je bereik tot ver buiten de grenzen van je eigen follower base.

Bepaal de juiste doelgroep en ontwerp een leuke banner ad met een online tool zoals Canva of Later.

Kan je onderneming nog hulp gebruiken bij het opzetten van een volgende social media campagne? Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken de mogelijkheden!

Connect with us!

We make it work digital!
Nood aan een website die écht werkt?
Op zoek naar Digitale Marketing die resultaten oplevert?