Cabinet C - Creative Collective

Conversational Marketing: meer dan live chat!

Wat is Conversational Marketing? 5 essentiële kenmerken

Conversational Marketing is een strategie die je in staat stelt om een-op-een gesprekken te hebben met klanten doorheen verschillende kanalen. Hiermee verkort je de sales cycle, leer je bij over je klanten en biedt je hen een menselijke verkoopervaring.

Hier & nu

De gesprekken met je klanten vinden plaats in het hier en nu. Door de opkomst van Messaging moet je mensen niet langer dwingen een formulier in te vullen en hen daarna laten wachten op een follow-up gesprek. Je verkort op die manier je verkoopcyclus en vergroot de kans dat je lead tot een aankoop overgaat.

Schaalbaar

Door op een strategische manier chatbots in te zetten kan je zelfs met een klein team iedereen persoonlijk te woord staan en 24 uur per dag je leads kwalificeren. Klanten kunnen bovendien contact opnemen wanneer het hen uitkomt.

Gericht op engagement

Conversational Marketing is effectief gericht op interactie en dient als een startpunt voor kwalitatieve gesprekken met je klanten. Je biedt hen de mogelijkheid om op een eenvoudige manier in contact te treden en waardevolle informatie te bekomen.

Gepersonaliseerd

Nog voor het eigenlijke gesprek met je klant start kan je de ervaring afstemmen en personaliseren. Bedenk verschillende scenario’s en boodschappen waaruit je chatbot kan kiezen naargelang de aard van het gesprek en de klant in kwestie.

Bron van inzichten

Er is geen betere manier om de pijnpunten en noden van je klanten in kaart te brengen als via een gesprek. Zelfs de beste analytics tool verschaft je minder informatie over je doelpubliek dan je klanten zelf.

Hoe werkt Conversational Marketing? Een stappenplan

Wanneer je Conversational Marketing aan je marketing mix wil toevoegen, hoef je niet meteen terug van nul te beginnen. Je voegt gewoon een extra kanaal voor lead generation toe, dat naadloos aansluit bij de rest van je marketing inspanningen. De methodologie is vrij simpel: Vergaar, Kwalificeer, Connecteer.

“De conversieratio van een doorsnee landingspagina is gemiddeld 2,35%.” - Drift.com

Stap 1 - Meer leads genereren

Wanneer je je bezoekers de mogelijkheid geeft om onmiddellijk een gesprek met je aan te gaan op je website, dan zorgt dit voor een hogere conversieratio en een persoonlijker contact. In de meeste gevallen komen hier extra opportuniteiten uit voort.

Vraagt één van je bezoekers een demo aan, start dan een real-time gesprek dat automatische alle gegevens opslaat die hij of zij ingeeft. Ga daarna verder met het begeleiden van je leads doorheen de funnel zonder hen te forceren of te laten wachten op bijkomende informatie.

Schaal je gesprekken door middel van intelligente chatbots die in staat zijn je leads te onderscheppen, te kwalificeren en een afspraak voor hen in te plannen, wanneer je zelf offline bent.

Stem je berichten af op best buyers en ga de interactie aan met de bezoekers die het meest geneigd zijn een aankoop te voltooien. Assisteer hen wanneer ze een prijslijst bekijken en reik terugkerende bezoekers proactief de hand.


“Bedrijven die binnen de vijf minuten antwoorden nadat een bezoeker contact zoekt, hebben de meest kans op een gekwalificeerde lead.” - Harvard Business Review


Stap 2 - Leads snel kwalificeren

Bij marketing automation processen zoals e-mail marketing duurt het makkelijk een aantal dagen voor een lead gekwalificeerd is. Gebruik je een chatbot, dan ben je 24 uur per dag beschikbaar om op contactverzoeken in te gaan.

Een chatbot kan de kwalificatie van leads perfect van je overnemen. Laat hem de vragen stellen die je normaal via een formulier zou laten invullen en zorg ervoor dat hij enkel de beste leads naar je sales team doorstuurt.

Stap 3 - Connecteren met je leads

Chatbots zijn erg bedreven in het vergaren en kwalificeren van leads, maar er is niks dat menselijke interactie overtreft wanneer het moment gekomen is om een verkoop te sluiten. Laat je bots daarom gebruik maken van een systeem dat automatisch afspraken inplant bij je vertegenwoordigers, zodat zij zich voor de volle 100% op de verkoop zelf kunnen concentreren.

Intelligent routing is ontworpen om ervoor te zorgen dat je chatbot je leads naar de juiste vertegenwoordiger doorstuurt. Wanneer de agenda’s van je sales afdeling geconnecteerd zijn kan er direct vanuit het gesprek een afspraak worden ingepland, zonder omwegen.

In het kort: de voordelen van Conversational Marketing

Je zorgt voor een menselijke buyer experience

Je website voelt dankzij conversational marketing niet langer aan als een lege winkel waar niemand je begroet. Je kan in interactie gaan met de mensen die de tijd nemen om je site te bezoeken.

Je leert bij over je doelgroep

Met formulieren krijg je contactinfo te pakken, maar ze voorzien je niet van de nodige context. Via gesprekken kom je makkelijk te weten waarom bezoekers in de eerste plaats naar je site zijn gekomen, wat hun pijnpunten zijn en welke kenmerken van je product of service voor hen van belang zijn.


“Door middel van Conversational Marketing kan je tot 15% meer leads aan de top van je sales funnel toevoegen.” - Drift.com


Je boort een nieuwe bron van leads aan

Je vergaart extra leads zonder dat je bezoekers verplicht een formulier moeten invullen. Je biedt hen een alternatief voor een langdradiger proces

Je verkort je verkoopcyclus

CQL’s of Conversation Qualified Leads gaan sneller over tot een aankoop dan leads die op andere meer traditionele manieren worden vergaard.

Je sales pipeline wordt automatisch gevuld

Je vertegenwoordigers hoeven niet zelf op zoek naar nieuwe leads en kunnen zich volledig op de verkoop richten.

Overtuigd van de kwaliteiten van Conversational Marketing? Onze developers kunnen je helpen bij de ontwikkeling van je chatbot. Neem gerust contact met ons op als je hierover nog vragen hebt!

Connect with us!

We make it work digital!
Nood aan een website die écht werkt?
Op zoek naar Digitale Marketing die resultaten oplevert?