Cabinet C - Creative Collective

7 revolutionaire AI toepassingen binnen digitale marketing

Tot voor kort stonden digitale marketeers eerder weigerachtig tegenover het concept van artificial intelligence. De beschikbare tools werden echter almaar verder verfijnd en nu blijkt dat computers ons bij sommige aspecten van digitale marketing daadwerkelijk in efficiëntie overstijgen. Maar wat zijn nu de meest revolutionaire toepassingen? Cabinet C zet 7 AI hoogvliegers op een rij.

1. E-Mail Marketing

In het geval van e-mail marketing wordt artificial intelligence ingezet op vlak van personalisatie. Binnen een bepaalde campagne houdt het programma rekening met de voorkeuren en het gedrag van de gebruikers, zodat het contact via mail vaker uitmondt in een conversie.

Via machine learning worden miljoenen gegevens over je consumenten geanalyseerd en op basis daarvan bepaalt het programma wanneer je het best je mails uitstuurt, hoe vaak en welke content het best werkt.

2. Digital Advertising

Advertising is het gebied binnen digitale marketing waar AI al het meest doorgedrongen is. Zowel Facebook als Google maken al gebruik van machine learning om het publiek te vinden dat het meest geneigd is om te converteren. Hiervoor worden allerlei gegevens geanalyseerd rond de interesses en de demografie van het doelpubliek.

Ook het auction-based system van Google is volledig geautomatiseerd en zorgt ervoor de adverteerders de laagst mogelijke cost per conversion betalen.

3. Search

Hoe we online op zoek gaan naar informatie heeft een enorme invloed op de manier waarop marketeers hun content creëren en optimaliseren. AI toepassingen zoals Google’s RankBrain algoritme en voice search zorgen momenteel voor een revolutie op vlak van online zoekopdrachten. Zo’n 70% van de searches gebeurt al aan de hand van natuurlijk taalgebruik, waarbij de typische keywords die je zou intikken veel minder van tel zijn.

RankBrain werd ontwikkeld om via natural language processing tot nog relevantere zoekresultaten te komen. Het algoritme houdt rekening met de context van de gebruiker en kan met behulp van artificial intelligence zoekopdrachten ‘interpreteren’.

Op termijn zullen long-tail keywords dus zo goed als zeker moeten plaatsmaken voor conversational keywords.

4. Content Creation

Hoewel een machine nog niet in staat is om zelf een politiek opiniestuk te schrijven zijn er toch al een aantal toepassingsgebieden binnen contentcreatie waar AI erg nuttig kan zijn. Zo is artificial intelligence in staat om rapporten en nieuwsberichten te schrijven gebaseerd op data.

Hiervoor worden uiteraard nog templates gebruikt, waarin de gaten worden opgevuld met die bewuste data en keywords. Het resultaat kan in dit geval toch al doorgaan voor iets dat door een mens werd geschreven.

5. User Experience

Hoe je als gebruiker een website ervaart, kan je ook met artificial intelligence beïnvloeden. Dankzij een uitgebreide analyse van gebruikersdata schotelt AI elk type gebruiker de juiste content en aanbiedingen voor. Een gepersonaliseerde aanpak resulteert zo in betere gebruikservaring.

Een goede User Experience houdt je verkeer langer op je website en vergroot de kan op conversie.

6. Chatbots

Een groot aantal merken communiceren ondertussen via messenger apps als WhatsApp en Facebook Messenger. Chatbots maken deze communicatie makkelijker door automatisch een antwoord te geven op de meest gestelde vragen (FAQ’s). Een Chatbot die aangedreven wordt door AI kan zelfs open vragen beantwoorden door middel van machine learning.

Chatbots hebben een aantal interessante voordelen. Ze kunnen je potentiële klanten dag en nacht te woord staan en houden nauwgezet alle data bij die voor jou interessant zijn.

7. Predictive Analysis

Voorspellende modellen worden in verschillende sectoren ingezet. In het geval van digitale marketing maken deze modellen het mogelijk om te voorspellen hoe groot de kans is dat een bepaalde prospect effectief klant zal worden. Ook andere informatie, zoals de kost per conversie, kan ermee worden berekend.

Deze toepassing van artificiële intelligentie transformeert digitale marketeers van reactieve naar proactieve planners die gebruik maken van prospect ranking en lead scoring.

Wil je ook profiteren van de voordelen van AI, maar kan je hierbij nog wat extra ondersteuning gebruiken? Neem vrijblijvend contact op met onze marketing experts. Wij bekijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw onderneming!

Connect with us!

We make it work digital!
Nood aan een website die écht werkt?
Op zoek naar Digitale Marketing die resultaten oplevert?